Terug

Geef ons een DigiD!

03-05-2022

“DigiD Helpdesk, goedemiddag.”
“Hoi, ik wil graag een afspraak wijzigen bij het ziekenhuis voor mijn zoon maar heb
een DigiD nodig om in te loggen.”
“Uw zoon moet inloggen met zijn DigiD om dit te doen.”
“Dat kan mijn zoon niet, ik ben zijn wettelijk vertegenwoordiger.”
“Dan moet uw zoon u machtigen om de afspraak voor hem te wijzigen. Hiervoor logt uw zoon in met zijn DigiD en machtigt u.”
“Ja, nee, maar dat kan mijn zoon dus niet, daarom ben ik door de rechter aangesteld als zijn wettelijk vertegenwoordiger. Om namens hem zijn zaken regelen.”
“Ik kan u helaas niet helpen.”
“Wat bedoelt u?”
“Het is niet toegestaan voor een wettelijk vertegenwoordiger om een persoonlijk DigiD op te vragen voor uw kind.
“Maar hoe kan ik dan…”
“Daarom mevrouw, zijn alle instanties nog steeds verplicht u alles ook op papier toe te sturen, zodat u, nog steeds, alles op papier kunt regelen.”


Hier zijn we

Wij zijn de wettelijk vertegenwoordigers, gemachtigd door de rechter om voor ons familielid te zorgen. Wij regelen alles voor onszelf digitaal. In avonden en in het weekend, achter onze laptop. Voor onze naaste moeten we terug in de tijd. Naar loketten, naar kopieermachines, naar telefoongesprekken, naar formulieren, naar lange wachttijden.

Geef ons DigiD. Maak het ons gemakkelijker, direct en concreet.
Geef ons DigiD. Maak de digitale diensten van de overheid toegankelijk.
Geef ons DigiD. We hebben er recht op.

Dit vragen KansPlus, Sien, Dit Koningskind, EMB Nederland en de LFB, voor wettelijk vertegenwoordigers van mensen met een verstandelijke beperking.

Meer weten? Download hier de pamflet of bekijk het hele artikel uit het NRC


Fotocredits: Olivier Middendorp

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan