Terug

De Driehoekskunde – Voor een gouden samenwerking tussen ouders en zorgprofessionals

28-11-2022

De zorg voor je kind (deels) uit handen geven aan zorgprofessionals is moeilijk. Zien ze wel wat je kind nodig heeft? Luisteren en kijken ze genoeg? Een goede samenwerking tussen de zorgprofessionals, de ouders en het kind is goud waard, maar niet vanzelfsprekend. Consulente Martine van der Burg verdiepte zich jarenlang in de ‘driehoekskunde’ en deelt die kennis nu graag met Dit Koningskind.

Martine: “Regelmatig hoor ik ouders zeggen: ‘Ik wil niet zeuren hoor, maar…’ Het gaat dan bijvoorbeeld om de kleding die het kind aan heeft. Moeder heeft een stapel nieuwe broeken in de kast van haar uithuiswonende kind gelegd, maar ziet het vervolgens alleen maar in die oude jeans rondlopen. De zorgprofessional merkt dat niet op. Die heeft immers al genoeg dingen die aandacht vragen. Maar wat als
ze hier met elkaar het gesprek over durven aan te gaan? Dan wordt helder waarom de moeder die kleding zo belangrijk vindt. Welke  overwegingen een zorgprofessional maakt. En welke wensen goed zijn om van elkaar te respecteren. Driehoekskunde heeft alles te maken met verbinden, vertrouwen en positie. Zorgprofessionals en ouders nemen de tijd en moeite om in elkaars schoenen te staan. Wat is ieders rol in de samenwerking? De duidelijkheid hierover is belangrijk voor het kind.”

Wat kan beter?

Driehoekskunde is een methode die is ontwikkeld door orthopedagoog Chiel Egberts. Deze methode neemt de hele samenwerking tussen ouders, zorgprofessionals en de cliënt onder de loep. Wat gaat goed in die samenwerking? En wat kan beter? Welke vragen spelen bij ouders en waarom? Ouders en professional hebben allebei een visie, hoe vinden ze elkaar hierin? En wat is ieders rol in het geheel? In een training waarin een casus letterlijk wordt uitgetekend, komen alle elementen aan bod, waardoor een goede basis voor samenwerking wordt gelegd.

Het goede gesprek voeren

Martine: “Praten over de samenwerking tussen ouders en zorgprofessionals is altijd belangrijk. Ouders kennen hun kind het allerbeste, want ze trekken al een heel leven met elkaar op. Aan de andere kant zijn er de zorgprofessionals, die vanuit hun opleiding en werkervaring veel weten over goede zorg. Zij zijn vakmensen met veel verantwoordelijkheden en taken. Driehoekskunde is erop gericht om de basis te leggen voor een samenwerking vanuit vertrouwen, aandacht en erkenning voor ieders rol. Voor ouders die er moeite mee hebben om de zorg voor een kind echt toe te laten, is de belangrijkste boodschap: Je hoeft je kind niet los te laten!”

“Ouders vinden het soms lastig om bij zorgprofessionals op de juiste manier aan te kaarten wat ze nodig vinden voor hun kind. Aan de andere kant hebben zorgprofessionals meer dan vroeger te maken met mondige ouders en cliënten. Hoe blijf je als professional staan voor wat je weet en respecteer je tegelijkertijd de natuurlijke band en geschiedenis van de ouders en het kind? In de mooiste samenwerking geven ouders en zorgprofessionals elkaar het mandaat om mee te denken over het kind. Er vindt een natuurlijke afstemming plaats. Het draait niet meer om ‘ik bepaal’, maar om wat wij het beste vinden voor het kind.”

Training driehoekskunde Wil je graag de goede gesprekken voeren met de zorgprofessionals waar jij mee te maken hebt? Op 23 januari en 6 februari organiseren we twee cursusavonden over samenwerken met de zorgverlener. Meld je aan via deze link.


Tekst: Martineke Poppe

Beeld: Lieke van der burg

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan